Doelgroep van de cultuursensitieve organisatie

Foto van twee vrouwen uit de doelgroep van de organisatie.

Ken je het aandeel van mensen met migratieachtergrond die deel uitmaken van de doelgroep van je organisatie?

Hoe krijg je hier zicht op? En wat kan je doen met deze gegevens? En ook: hoe kan je groepen bereiken die moeilijk te bereiken zijn?

Inspiratie nodig?

  • Hoeveel personen van buitenlandse herkomst wonen in jouw werkingsgebied? Hoe gaan je diensten om met de aanwezige diversiteit? En hoe kan je anderstalige inwoners bevragen? Maak een omgevingsanalyse van de lokale diversiteit op aan de hand van het draaiboek omgevingsanalyse lokale diversiteit van het Agentschap Integratie en Inburgering.
  • Hoe kan je luisteren naar cliënten en hen inspraak geven? 'Participatieve methoden. Een gids voor gebruikers' gaat over hoe je actieve betrokkenheid kan krijgen van je doelpubliek bij besluitvormingsprocessen. Je vindt dit via de website van Demos. Ook de LCD-toolkit op de website van Demos biedt een kader om een project op een participatieve manier vorm te geven.
  • Hoe bereik je mensen die niet of nauwelijks in beeld komen bij de reguliere hulpverlening? Lees er meer over in 'Wat werkt bij outreachend werken. Kansen en dilemma’s voor sociale wijkteams.'