Webinar 'Voor een inclusief imago van mijn organisatie... en verder! ' | Trefpuntodi

Webinar 'Voor een inclusief imago van mijn organisatie... en verder! '

Wanneer u de naam van uw organisatie, het logo, de website ziet... wie zou er dan ooit overwegen om bij u te solliciteren? Deel te nemen aan uw activiteiten? Wie blijft daarentegen onmachtig om zich te identificeren met uw structuur, zich erin te projecteren?

Dit webinar is een initiatief van Bruxeo. Heb je vragen hierover? Neem dan rechtstreeks contact op.

Sessies

Datum Tijd Organisatie Adres
09:00 - 12:00 Bruxeo

Programma

Een term die vaak wordt vertaald als "merkidentiteit", en die we ons meestal voorstellen in de design- en hightechomgeving van een groot commercieel bedrijf. De merkidentiteit, belichaamd door een logo, typografie, naam, een coherente externe communicatie, enz., die het mogelijk maakt om in een zeer korte tijd een globaal idee van een organisatie te krijgen. Er wordt weinig gesproken over employer branding in de social profit-sector. Toch heeft elke organisatie een meer of minder beheerst imago. En dit imago kan waarden van diversiteit en inclusie uitstralen… of niet. Dit imago kan ook veranderen, ofwel opzettelijk, of door externe gebeurtenissen die de organisatie beïnvloeden. In Frankrijk herinneren we ons het recente geval van de Fondation Abbé Pierre, hernoemd tot Fondation pour le Logement na onthullingen over de oprichter van de organisatie. Sommige NGO's hebben ervoor gekozen om internationale klinkende namen aan te nemen en een imago te ontwikkelen dat zich distantieert van de verouderde representaties van ontwikkelingshulp.

Beeldvorming en employer branding brengen ook legitieme wantrouwen met zich mee. Als het gaat om diversiteit en inclusie, kan het beperken tot het imago leiden tot "diversity washing". In dat geval worden de waarden van diversiteit en inclusie ingezet voor oppervlakkige communicatie, bijvoorbeeld om het imago van een organisatie te verjongen. Of zelfs om de aandacht van het publiek af te leiden van twijfelachtige interne praktijken. Toch zorgt het ontwikkelen van een inclusiever imago voor een duidelijke boodschap die niet zonder concrete gevolgen is voor de werkomgeving. Het maakt het bijvoorbeeld mogelijk om tijdens wervingsprocessen meer gediversifieerde sollicitaties aan te trekken op het gebied van geslacht, afkomst, handicap, leeftijd, enz. Als deze diversiteit binnen teams gepaard gaat met meer inclusieve HR-praktijken en objectieve interne processen, maakt de organisatie een structurele verandering door die veel verder gaat dan de kwestie van reputatie, maar deze kan niet worden genegeerd.

Omdat het ergens moet beginnen, waarom niet beginnen met een reflectie over het imago van je organisatie? Dit is wat deze online opleidingssessie u aanbiedt, met geschikte leermethoden en krachtige tools.

Praktisch

Startdatum: 11 apr 2025 | 09:00 - 12:00 Duur: 1 dag Gratis