Studiedag 'Van verhaal tot vaardigheid' - Het inzetten van narratieve tools bij de evaluatie en ondersteuning van taal bij meertalige kinderen
Taalonderzoek bij meertalige kinderen vraagt een andere aanpak dan het onderzoek bij eentalige kinderen. In deze studiedag leer je hoe je meer inzicht kan verkrijgen in de taalmogelijkheden van meertalige kinderen door hun vertelvaardigheden te evalueren. Daarnaast ontdek je hoe je narratieve taken ook praktisch kan inzetten om taalontwikkeling in de schooltaal te ondersteunen.
Deze studiedag wordt georganiseerd door Sig vzw. Heb je vragen, wend je dan tot deze organisatie. (T 053 38 28 18 - E info [at] sig-net.be)
Sessies
Programma
De studiedag combineert een theoretisch luik met een praktische toepassing. In het theoretisch deel krijg je een overzicht van recente wetenschappelijke inzichten over narratief onderzoek bij meertalige kinderen. Vervolgens leer je hands-on hoe je narratieve taalstalen analyseert en hoe je narratieve taken kan inzetten om taalontwikkeling te bevorderen.
Deelnemers krijgen concrete tools en strategieën uit een evidencebased narratieve interventie aangereikt die ze meteen kunnen toepassen in hun werkveld.
Hoewel de methodes voor narratieve diagnostiek en taalondersteuning in principe bruikbaar zijn voor alle leeftijden, ligt de focus van deze studiedag op kinderen van de lagere school.