In gesprek gaan met kinderen en volwassenen met een vluchtverhaal
Gezinnen die hun huis en hun land verlaten, al dan niet gedwongen door oorlog of natuurrampen, hebben specifieke noden, maar ze dragen ook veel kracht in zich. Het ontbreekt hen echter vaak aan de woorden om deze kracht in zichzelf te vinden en te benoemen. Vele kinderen en volwassenen die gevlucht zijn, voelen zich ontworteld en ontheemd en missen hun thuisland. Tegelijkertijd zijn ze, bewust of onbewust, aan het 'wortelen in nieuwe aarde'.
Deze bijscholing wordt georganiseerd door Odisee. Heb je vragen hierover? Neem dan rechtstreeks contact op.
Sessies
Programma
Voormiddag (9.00 - 12.30 uur): Tree of Life: in gesprek met adolescenten en/of (jong)volwassenen
De methodiek ‘Tree of life’ vindt zijn oorsprong in het narratieve gedachtengoed en gebruikt de boom als creatieve metafoor voor het leven. Door ‘de boom van hun leven’ te tekenen, krijgen mensen de kans om rijke en identiteitsversterkende verhalen te ontwikkelen, die geworteld zijn in hun sociale en culturele geschiedenis. Dat komt hun zelfvertrouwen en veerkracht ten goede.
De methodiek is systemisch en steungericht. We gaan concreet aan het werk met de methodiek en brengen de kracht ervan in beeld. We hebben tevens oog voor de randfactoren.
Tree of Life werd ontwikkeld door kinderpsychologe Ncazelo Ncube uit Zimbabwe en David Denbourough van het Dulwich Centrum in Australie (www.dulwichcentre.com).
Namiddag (13.00 - 16.00 uur): Wortelen in nieuwe aarde in gesprek met kinderen (6 - 12 jaar)
Op zoek naar manieren om de stem van kinderen met een migratie- of vluchtverhaal tot zijn recht te laten komen hebben Claire Wiewauters en Kaat Van Acker het verteldoosje ‘Wortelen in nieuwe aarde: Vertelkaarten over vertrekken en aankomen' ontwikkeld. Het doosje is opgebouwd uit meer dan dertig prachtige vertelkaarten, vormgegeven door Marie van Praag.
De kaarten vertellen het verhaal van een boom die vertrekt uit het land waar hij opgroeit, onderweg is en uiteindelijk moet wortelen in nieuwe aarde. Ze helpen om in gesprek te gaan met kinderen en jongeren over de ervaringen voor, tijdens en na de vlucht. Het spel kan ook gebruikt worden voor kinderen en jongeren na migratie in brede zin en/of bij andere ingrijpende (gezins)transities. Het vertelspel kan ingezet worden in context van opvang, onderwijs, hulpverlening en therapie.
Tijdens deze bijscholing leer je de methodiek toepassen in je eigen werksetting, zowel individueel als in groepsverband.
Je kunt inschrijven voor 1 dagdeel of voor de hele dag.