Wat als een cliënt iets racistisch zegt over je collega?
Hoe reageren op racisme-ervaringen van divers personeel in woonzorgcentra zonder het welzijn van de bewoners uit het oog te verliezen? Deze podcast van Sociaal.Net geeft je tips tot het creëren van een inclusieve omgeving voor zowel personeel als bewoners.
Wat?
De Sociaal.Net-podcast ‘Hulplijn voor hulpverleners’ buigt zich in elke aflevering over een vraag uit het werkveld van sociale professionals.
In deze aflevering gaan hulpverleners Laurens en Priscilla in gesprek over een gevoelig maar belangrijk onderwerp: hoe ga je om met racistische uitingen en micro-agressies van je cliënt tegenover jou of een collega? Dit naar aanleiding van een vraag van een leidinggevende in een woonzorgcentrum.
Co-host Priscilla, zelf iemand met migratieroots, deelt haar persoonlijke ervaring over het omgaan met dergelijke situaties en hoe zij een balans probeert te vinden tussen het behoud van je professionele houding en het beschermen van je eigen grenzen. Expert Saloua Berdai Chaouni, onderzoeker en docent aan de Karel de Grote Hogeschool en de VUB, deelt praktische tips en inzichten voor het creëren van een respectvolle en inclusieve omgeving voor zowel personeel als bewoners.
Wanneer?
2025
Door wie?
Sociaal.Net